Het rijtuig van Anna Paulowna |
De Nederlandse Koninklijke familie heeft veel gebruik gemaakt van de trein. Al in 1839 reisden de eerste Oranjes per spoor. Sinds die tijd zijn verschillende rijtuigen voor hen gebouwd. Uit 1864 dateerde het rijtuig Sr1, gebouwd voor Anna Paulowna, vrouw van Koning Willem II. Dit rijtuig deed dienst tot 1903. In dat jaar kreeg Koningin Wilhelmina beschikking over een nieuwe Koninklijke trein, bestaande uit twee salonrijtuigen, een bagagewagen en een keukenwagen. Deze hadden de nummers 1 - 5. Zij deden dienst tot 1940 en zijn na de Tweede Wereldoorlog wegens oorlogsschade niet meer gebruikt en sleten hun laatste dagen als dienstwagens.
Het treinongeluk van Wilhelmina
In 1917 ontsnapte Koningin Wilhelmina aan een treinongeluk bij Houten. Zeven wagens werden uit de rails geslingerd, maar de salonwagen waarin zich de Koningin bevond bleef min of meer overeind. Wilhelmina bleef niet in de coupé zitten, maar liep met een verbandtrommel rond om gewonde mensen te helpen.
De trein van Wilhelmina |
De Koninklijke trein ontspoord.. |
Wilhelmina arriveert op het Amstelstation (1948) |
(Foto: PPE, http://www.ppe-agency.com/ ) |
Op de Koninklijke trein rijdt vast personeel mee, NS medewerkers die speciaal voor de functie van machinist of conducteur worden gevraagd. De trein staat in Utrecht en wordt meerdere keren per jaar onderhouden. Beatrix wil niet, zoals in Engeland gebeurt, dat de Koninklijke trein wordt verhuurd aan organisaties.
Koningin Juliana koos na de Tweede Wereldoorlog, waarin de royaler uitgevoerde trein van haar moeder Wilhelmina verloren ging, voor een degelijke maar sobere inrichting van de twee rijtuigen die voor haar, Prins Bernhard en de vier prinsessen werden ingericht. Er kon huiswerk worden gemaakt op weg naar de wintersportvakantie in Lech, de prins had een werkruimte met telefoon.
Ontvangstkamer en keuken van Juliana's trein |
Einde tijdperk Koninklijke trein
De Koninklijke trein wordt tegenwoordig zelden gebruikt. Wel tijdens Koninginnedag in 1999 – toen de Koninklijke familie per trein naar Houten reisde - en met de viering van de 60e verjaardag van de Koningin, maar meestal worden auto’s, helikopters en vliegtuigen gebruikt. Een enkele keer – zoals voor de opening van de Betuweroute in 2007 – kwam de koningin per trein naar Barendrecht. Ten slotte werd de NS 10 gebruikt op 14 april 2010 voor de opening van de tentoonstelling 'Royal Class' in het Spoorwegmuseum, en daarin ook opgenomen, maar moest toevallig daar al een dag later vertrekken om gebruikt te worden voor een ritje naar Denemarken. (verjaardagsviering Koningin Margrethe) Omdat vliegverkeer op dat moment niet mogelijk was als gevolg van de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull werd door Koningin Beatrix uitgeweken naar het koninklijke rijtuig dat met een reguliere internationale trein de rit van Utrecht naar Kopenhagen maakte. Na terugkeer in het museum stond het rijtuig nog bijna vijf maanden te midden van allerlei historische Koninklijke rijtuigen uit diverse Europese landen.
Enkele interieurfoto's van het Koninklijke rijtuig anno 2012. |
Nederland had ooit vijf Koninklijke wachtkamers: Den Haag HS, Den Haag SS (nu te zien in het Spoorwegmuseum), Amsterdam CS, Baarn (oorspronkelijk zat deze wachtkamer in station Soestduinen) en in Apeldoorn. Verder was er nog een Koninklijke wachtgelegenheid in Vlissingen. Paleis Het Loo (bij Apeldoorn) heeft zelfs een eigen spoorlijntje gehad voor de Koninklijke familie.
Op de website van de NS zijn enkele wachtkamers virtueel te bewonderen.
Leuke log weer.
BeantwoordenVerwijderenWat leuk al die foto's!
BeantwoordenVerwijderenTjonge, dat wist ik niet, dat de koninklijke trein ontspoord is vroeger. Wat goed dat de koningin meteen ging helpen! Ontzettend interessant en mooi artikel, zou zo in een tijdschrift passen!!
BeantwoordenVerwijderenMooie log over de Koninklijke trein. Had nog nooit van het trein ongeluk van Wilhelmina gehoord. Dapper dat ze mensen ging helpen! De trein is wel wat moderner geworden qua inrichting door de jaren heen. Ga zo door met je logjes!
BeantwoordenVerwijderenLeuk verhaal. Vindt toch de oude rijtuigen veel mooier en veel meer klasse uitstralen dan de moderne versie
BeantwoordenVerwijderenIn 2017 is het honderd jaar geleden dat de koninklijke trein ontspoorde. Ik heb een speciale website met veel details erover gemaakt: http://spoorwegongeluk.oudhouten.nl/
BeantwoordenVerwijderenDe foto van het rijtuig van Anna Pauwlona, is niet het rijtuig van Anna Pauwlona. Haar rijtuig is het kleine blauwe rijtuigje dat door het raam te zien is.
BeantwoordenVerwijderen