Glazen Koets komende jaren ingezet op Prinsjesdag
De Gouden Koets zal na Prinsjesdag drie tot vier jaar in onderhoud gaan. In die periode zal de Glazen Koets, die sinds dit jaar weer inzetbaar is na een renovatie, worden gebruikt.
Eindelijk weer hoofdrol voor de Glazen Koets
De hoop dat er na de restauratie van de Glazen Koets een nieuwe toekomst voor het rijtuig is, lijkt - ook al is het tijdelijk - nu toch uit te komen. De koets die tot 21 juni in het Louwman Museum te bezichtigen was, was lange tijd nauwelijks bekend bij een groot aantal Nederlanders. Dat kwam omdat hij jarenlang alleen op de 'generale Prinsjesdag' werd ingezet om voor Gouden Koets te spelen. Ooit was dat anders. Jarenlang was de Glazen Koets dé Koets die op Prinsjesdag gebruikt werd. Zelfs toen de veel jongere Gouden Koets werd 'geboren' (in 1898) bleef Koningin Wilhelmina gebruik maken van de Glazen Koets. Wilhelmina hield veel meer van de Glazen Koets dan de, naar eigen zeggen 'zeer opzichtige Gouden Koets'. Ze is de Glazen Koets daarom ook na 1900 geregeld op Prinsjesdag blijven gebruiken. Het lag in de verwachting dat Koningin Wilhelmina op zo'n belangrijke dag als haar trouwdag dan ook wel de Glazen Koets zou gebruiken, maar omdat ze de geschonken Gouden Koets nog altijd niet had gebruikt, was de hoofdrol voor hem weggelegd. De Glazen Koets reed overigens wel mee in de stoet. In het rijtuig zat nu Koningin Emma. Ook bij de huwelijken van Prinses Juliana en Prins Bernhard en Prinses Beatrix en Prins Claus werd de Glazen Koets ingezet. In beide gevallen vervoerde hij de ouders van de bruid en bruidegom, en niet het bruidspaar zelf. Langzaam nam de Gouden Koets de plaats in van de oude, maar mooie Glazen Koets. Anno 2016 keert de geschiedenis dus eindelijk een beetje terug.
Glazen Koets is aan restauratie toe
Van de Gouden Koets is van 27 t/m 30 augustus nog tijdelijk afscheid te nemen tijdens het evenement ‘Paardenkracht en Autopracht’ bij Paleis het Loo. In deze presentatie van sport- en familierijtuigen van Koning Willem-Alexander krijgen bezoekers een indruk van het werk van het Koninklijk Staldepartement. Er zijn onder meer paarden, historische rijtuigen, auto’s, een bus en sledes zijn van dichtbij te bekijken. En de Gouden Koets is binnenkort dus ook een paar dagen te bewonderen. Na Prinsjesdag zal de koets drie tot vier jaar in onderhoud gaan. Uit onderzoek naar de staat van onderhoud van de Gouden Koets is gebleken dat het rijtuig aan restauratie toe is. Uitgangspunt bij de restauratie is dat de koets voor de komende decennia weer geschikt moet zijn om te kunnen worden ingezet bij Prinsjesdag. Het onderhoud richt zich op vier onderdelen van de koets; het onderstel, de kast, de stoffering en de bok. Het gaat onder andere om intensieve restauratiewerkzaamheden aan het houtsnijwerk en de wielen. Daarnaast worden de draagriemen aan de kast en de koorden en de kwasten op de bok vervangen en worden de textiele materialen onder handen genomen. De kosten voor de restauratie van de Gouden Koets vallen binnen de reguliere begroting van de Dienst van het Koninklijk Huis, voordat daar weer misverstanden over ontstaan.
Brief
Het moment van restaureren komt eerder dan verwacht. In deze brief, die RoyalfanVivian in april ontving wordt in ieder geval de indruk gewekt dat een restauratie nog niet nabij zou zijn:
Een keer wat anders maar wel een beetje jammer want ik vind de gouden koets echt wel iets hebben op Prinsjesdag.
BeantwoordenVerwijderenJa, uit de brief blijkt inderdaad niet dat de glazen koets snel zal worden ingezet, maar ja, zoiets wisten ze natuurlijk wel, maar dat mocht natuurlijk nog niet vermeld worden. En ja, geen gouden Koets, het is en blijft een mooie tradities, maar ja onderhoud komt er ook bij kijken en nu de Glazen Koets gerestaureerd is, komt dit nu mooi uit en wie weet wordt de Creme de Calache nu ook wel weer een keer uit stal gehaald.
BeantwoordenVerwijderen