Koningin Máxima heeft bilaterale gesprekken met regeringsvertegenwoordigers van diverse landen, de private sector en internationale ontwikkelingsorganisaties. Ook neemt zij deel aan een aantal plenaire sessies. Het belangrijkste thema voor de gesprekken is de rol van digitale financiële diensten in het bevorderen van financiële gezondheid en economische ontwikkeling. De coronapandemie heeft aangetoond hoe belangrijk het is dat mensen digitale toegang hebben tot financiële diensten. Daarnaast staan thema’s als inclusieve fintech en inclusieve groene financiering op de agenda.
Vandaag sprak Koningin Máxima bij het evenement ‘Financial Inclusion: Addressing the Largest Gaps’ over wat er nodig is om volledige financiële inclusie te bereiken en welke innovaties dit kunnen ondersteunen. Wereldwijd maken 1,7 miljard volwassenen nog geen gebruik van een bank- of spaarrekening, verzekeringen, leningen, pensioenen en digitale betaalmethoden. Het gaat met name om mensen met een laag inkomen, vrouwen en kleine (boeren) bedrijven (Global Findex 2017).
Bij de bijeenkomst van Mastercard, ‘Rules of the Road for the Digital Economy’, ging Koningin Máxima in op de risico’s van algorithm biases. De Edison Alliance organiseert het evenement ‘Unlocking Capital at Scale for Digital Inclusion’ waar zij sprak over de inzet van kapitaal uit de private sector om investeringen in de digitale economie te stimuleren:
"Dames en heren,
We zijn op een beslissend moment bij elkaar gekomen. Nu we uit een wereldwijde pandemie komen die ons twee jaar uit elkaar heeft gehouden, zien we dat het ook een ongekend aantal digitale verbindingen heeft voortgebracht.
Toen COVID-19 toesloeg, haastten overheden zich om burgers financiële hulp te bieden, vaak via digitale kanalen. Tegelijkertijd dwong de sociale afstand mensen om alternatieven te zoeken voor contant geld en persoonlijk winkelen.
Het gebruik van mobiel geld schoot omhoog. Alleen al in Latijns-Amerika begonnen 50 miljoen volwassenen digitale handelaarsbetalingen te gebruiken.
De nieuwste gegevens zullen deze zomer arriveren wanneer de nieuwe Global Findex wordt uitgebracht, maar we weten al dat meer dan 1,2 miljard volwassenen in het afgelopen decennium toegang hebben gekregen tot financiële diensten. We verwachten dat dit nog vele miljoenen meer zal groeien.
Als we één ding hebben geleerd over financiële inclusie, dan is het dat betere toegang, nieuwe gebruikers en hogere transactieaantallen gewoon niet genoeg zijn.
Het afgelopen jaar heb ik gepleit voor het vergroten van de weerbaarheid van achtergestelde groepen bij economische schokken, zodat ze beter in staat zijn economische kansen te grijpen.
MSME's zijn zwaar getroffen door COVID-19, vooral informele bedrijven en bedrijven die eigendom zijn van vrouwen. Voor deze ondernemingen is de overstap van pen en papier naar digitaal een van de sleutels tot financieel herstel en veerkracht.
Tijdens de top van de G20-leiders in Rome vorig jaar heb ik regeringen aangespoord om digitale oplossingen voor mkmo's over de hele wereld te versnellen.
Digitaal gaan kan nieuwe markten openen en bedrijven efficiënter maken. Een digitaal ecosysteem kan kleine bedrijven helpen hun voorraad, marketing, betalingen, krediet en verkoop beter te beheren.
Het kan mkmo's ook helpen toegang te krijgen tot financiële diensten - hun gegevensvoetafdruk kan bijvoorbeeld door financiële instellingen worden gebruikt om sneller en tegen betere tarieven financiering te verstrekken.
Een andere zeer belangrijke kwestie is, als een bevolking eenmaal financieel is inbegrepen, leidt dit dan tot een beter financieel leven? Zijn ze financieel gezond?
Een goede financiële gezondheid betekent beter bestand zijn tegen financiële tegenslagen en beter in staat zijn kansen te grijpen. Een financieel gezonde bevolking kan op eigen kracht sneller herstellen en de druk op de vangnetten van de overheid verlichten.
Dit is een verantwoordelijkheid die ons allemaal aangaat. Financiële gezondheid moet een gemeenschappelijk doel zijn van regeringen, regelgevers, de particuliere sector, de financiële sector en NGO's.
Voor financiële dienstverleners in de kamer: u zult waarschijnlijk ontdekken dat investeren in de financiële gezondheid van uw klanten betekent dat ze hun leningen op tijd kunnen betalen, andere producten en diensten kunnen kopen en minder kosten om te bedienen. Er is een sterke businesscase.
Door betere informatie en inzichten over klanten te hebben, kunt u ook producten ontwerpen die financieel gedrag ten goede beïnvloeden. Spaarproducten die mensen een duwtje in de rug geven om hun doelen te bereiken, zijn daar een goed voorbeeld van.
Terwijl we doorgaan met het dichten van de financiële inclusiekloof, moedig ik u aan om een financieel gezondheidsperspectief toe te passen op uw inspanningen. Dit zal ons in staat stellen het doel van financiële inclusie te bereiken en veerkrachtiger economieën te creëren.
Dank u, en ik wens u een vruchtbare discussie."
Wat zag je er prachtig uit in haar zwarte jumpsuite en wat een goed werk doet ze daar.
BeantwoordenVerwijderenGoed werk? .... echt niet. Maar dat merk je over een poosje vanzelf.
VerwijderenMakkelijk lullen Maxima, met je vorstelijke salaris.
BeantwoordenVerwijderenWaarom komt ze dan niet op het social economische forum? Wel daar staat de mens echt centraal en niet " you will have nothing and be happy".
BeantwoordenVerwijderenDe mens moet centraal staan en niet het geld of de bedrijfs wereld of de monarchie. Een kleinere overheid betekend minder kosten en minder loonslaven.
En slaaf worden van een overheid?? Wel zijn dat nu nog niet??? Torenhoge belastingen die uiteindelijk tot niets dienen? Geld dat eigenlijk van en voor den burger moet zijn word gewoon verspild aan gezever van mensen die alles gaz' beslissen wat de Maddy moet gaan doen. Goe zot ja.
Precies dat dus! Geldverslindende club, Geldverslindende royal family en dat zou voor onze bestwil en welzijn zijn...🤣 dacht het niet!
Verwijderen