Koning Willem-Alexander en Koning Filip verrichten samen vanaf de Z9, een elektrisch schip, de officiƫle openingshandeling. Aansluitend gingen zij op het schip in gesprek met vertegenwoordigers van bedrijven die gebruik maken van de sluizen bij Terneuzen. Daarna verplaatsten de koningen zich naar het sluisplateau van de Nieuwe Sluis. Ze kregen daar toelichting op o.a. de bouw en de werking van de Nieuwe Sluis. In het bediengebouw van de Nieuwe Sluis gingen de koningen in gesprek met vertegenwoordigers van de omwonenden, vrijwilligers van het Portaal van Vlaanderen (het informatiecentrum over het havengebied) en medewerkers van het aannemersconsortium.
De Nieuwe Sluis is gebouwd in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC), een samenwerkingsverband van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De bouw van de Nieuwe Sluis ging van start in 2017 binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen, in het havengebied van North Sea Port. De Middensluis, sinds 1910 in gebruik, maakte plaats voor de Nieuwe Sluis. In 2023 passeerden 56.000 schepen dit sluizencomplex. Naar verwachting groeit dit aantal tot 96.000 in 2040. Behalve dat schepen het complex passeren, is het sluizencomplex een belangrijke ontsluitingsroute voor wegverkeer en maakt de Nieuwe Sluis onderdeel uit van de primaire waterkering.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten